És un dels malsons recurrents del viatger: hem planificat amb antelació les nostres vacances, hem preparat un viatge amb cura i il·lusió, hem reservat l’allotjament o fins i tot un cotxe... I, pocs dies abans d’agafar l’avió, la companyia aèria amb la qual tenim els bitllets d’avió fa fallida i no podem sortir cap al nostre destí. Què podem fer?
Malauradament, aquesta circumstància es produeix més habitualment del que pot semblar; el cas més famós al nostre país va ser Spanair, que va tancar sobtadament l’any 2012, però els darrers mesos han fet fallida més de 20 companyies, especialment en el sector de les low cost.
Quines conseqüències té que una companyia faci fallida? Què hem de fer si ens passa a nosaltres? Podrem recuperar els nostres diners? Vegem la resposta resumida a aquestes preguntes.
Fallida d’una companyia
Una companyia aèria, no importa quina sigui la seva mida, pot fer fallida (o, com se’n diu legalment, entrar en concurs de creditors) d’un dia per l’altre i sense previ avís. Les raons per les quals una companyia aèria fa fallida poden ser diverses: una mala planificació financera, la carrera per imposar tarifes cada cop més reduïdes, l’augment del preu del combustible o bé una combinació de tots aquests factors, entre d’altres.
En algunes ocasions, són “salvades” per altres empreses i es reestructuren sense deixar d’operar; en aquest cas, el passatger no es veu perjudicat perquè els avions no deixen de volar. D’altres vegades, però, les companyies aèries que fan fallida tanquen definitivament i deixen centenars de viatgers a terra com a damnificats, en possessió de bitllets sense cap valor i havent de fer front a la compra d’un nou vol per arribar a la seva destinació.
Quines opcions tinc de recuperar els meus diners?
Si la companyia aèria és espanyola, els viatgers tenen, generalment, molt poques possibilitats d’acabar recuperant els seus diners, atès que la normativa preveu un ordre de pagament dels deutes pendents de la companyia que és poc favorable per al viatger.
Quan la companyia pertany a un país estranger, caldrà, a més, acudir al procés legal que correspongui en el país d’origen de la companyia, fet que dificulta encara més la gestió dels tràmits.
Si s’ha pagat el bitllet amb targeta de crèdit, una alternativa podria ser intentar reclamar a la companyia emissora de la targeta amb la qual s’ha pagat el servei, tot sol·licitant la devolució del càrrec. Les condicions d’aquesta devolució, però, dependran sempre de la política de cada companyia. De la mateixa manera, si el bitllet es va comprar amb assegurança, com sempre és recomanable fer, caldrà contactar amb l'asseguradora i comprovar les cobertures.
Què puc fer per evitar que situacions així em perjudiquin?
Un dels avantatges fonamentals de contractar un viatge mitjançant una agència és que aquesta intentarà buscar una solució el més avantatjosa i adient possible per al viatger. Si ha comprat el bitllet mitjançant una agència ubicada a la Unió Europea, el passatger està protegit per la Directiva 2015/2302, que regula els viatges combinats i estableix un marc legal força proteccionista per al consumidor. Contractar un viatge a través d’una agència proporciona més seguretat que si ho fem pel nostre compte.
Consulta la destinació que més t’interessi a Mediviatges.