Possiblement un dels pitjors temors que tenen els viatgers quan van de vacances és que els perdin la maleta. Segons dades de la Comissió Europea, cada dia es perden 90.000 maletes a aeroports de tot el món, de les quals unes 10.000 s’extravien a Europa. Això vol dir que un de cada 64 viatgers perd el seu equipatge en vols europeus, i un de cada 3.000 no l’arriba a recuperar mai.
Les causes de la pèrdua de maletes poden ser múltiples: des d’errades en la introducció manual de dades a problemes en la lectura dels codis de barres per part de les màquines, així com caigudes a la pista en el moment del transport, l’errada d’un passatger que confongui el seu equipatge amb un altre o fins i tot robatoris. Gairebé la meitat de pèrdues d’equipatge es produeixen en vols amb connexió i canvi d’aeronau.
Què podem fer si ens perden l’equipatge? Quin procediment hem de seguir per reclamar? A què tenim dret? Vegem quines passes hem de seguir.
1. Abans de tot, prevenció
És un consell ben bàsic, però et pot estalviar molts maldecaps: evita facturar objectes de valor, diners en efectiu, medicaments i documentació important i porta’ls en el teu equipatge de mà. A més de tot això, inclou-hi també dues o tres mudes de roba, que et poden resultar molt útils els primers dies si perds la teva maleta.
2. Identifica la teva maleta
Evitaràs que qualsevol altre viatger agafi la teva maleta per error si la personalitzes de diverses maneres. Pots fer servir una etiqueta amb les teves dades, o bé un llaç de tela en alguna nansa, una corretja acolorida que cordi tota la maleta o fins i tot algun adhesiu divertit. Actualment, també hi ha solucions tecnològiques de rastreig amb GPS o etiquetes de xarxa mòbil que poden facilitar que localitzis la teva maleta en cas de pèrdua.
3. T’han perdut la maleta? Paciència i bon humor
Has esperat una bona estona a la cinta de recollida d’equipatges, han sortit totes les maletes i la teva, definitivament, no ha aparegut? Mantén la calma. És probable que la trobis en un temps relativament curt; fins i tot pot estar a la sala d’objectes perduts de l’aeroport. Si, finalment, has de reclamar la pèrdua de la teva maleta, recorda que el personal d’atenció al viatger de la companyia està per ajudar-te: tracta’l amb amabilitat. Un somriure obre moltes portes, i els crits i disgustos no faran que el teu equipatge aparegui abans.
4. Omple la Declaració d’Irregularitat d’Equipatge (PIR)
Abans d’abandonar la sala d’arribada d’equipatges de l’aeroport, dirigeix-te al mostrador de la companyia aèria amb la qual has viatjat o al mostrador del seu agent de handling (transport de les maletes). Allà hauràs d’omplir la Declaració d’Irregularitat d’Equipatge o PIR (per les seves sigles en anglès: property irregularity report), un formulari oficial on ha de constar un número de referència, el teu nom i cognoms, el número i data del vol, la quantitat de paquets extraviats i les seves característiques i el comprovant de facturació (adhesiu que habitualment va enganxat a la targeta d’embarcament). Cal que indiqui un número de telèfon de la companyia per anar preguntant, si cal diàriament, per l’estat de la teva incidència. També és important omplir un PIR per persona afectada, perquè així es pot reclamar una indemnització per a cada individu. Sovint, al mateix moment de la reclamació et poden donar un “kit de pernocta” que conté productes de primera necessitat.
5. Reclamacions i indemnitzacions
El següent pas és notificar a companyia, sempre per escrit i indicant el teu PIR, que et compensi per la pèrdua del teu equipatge. El Conveni de Montreal regula la responsabilitat de les companyies aèries a la UE. Segons aquest conveni, si la maleta apareix trencada, tens 7 dies des de la recepció de l’equipatge per reclamar. Si apareix en menys de 21 dies, es considerarà equipatge retardat, i moltes vegades la companyia es farà càrrec de les despeses de primera necessitat a les quals el viatger ha hagut de fer front: es donarà una quantitat diària fixa o bé es reemborsaran les factures i rebuts que el viatger hagi adjuntat en la seva reclamació. Aquesta política, però, depèn de cada companyia.
Passats 21 dies des del teu vol, la companyia considerarà la maleta com a equipatge perdut. Inclou en la teva reclamació tota la informació possible sobre el continent i el contingut de la maleta; la indemnització pot arribar fins a uns 1.300 euros per persona. Si creus que el contingut de la maleta és superior a aquesta quantitat, a l’hora de facturar hauries de fer una “declaració especial de valor” de l’equipatge.
6. Garanties d’una assegurança de viatge
Recorda que moltes de les inconveniències de la pèrdua del teu equipatge es poden solucionar d’una manera més efectiva si contractes una assegurança de viatge que cobreixi aquest risc. No és especialment cara, la pots contractar directament o d’una manera més còmoda a través de la teva corredoria, i et pot facilitar molt les demandes més immediates. A més, si la companyia aèria no contesta, o si la resposta no és del tot satisfactòria, la teva assegurança de vegades fins i tot et pot ajudar a emprendre una reclamació judicial contra l’aerolínia, acomplint, en tot cas, els terminis i les disposicions de la normativa d’aplicació.
D’altra banda, les agències de viatges poden ajudar-te a protegir els teus interessos sempre que hagis contractat el vol a través seu, ja que disposen de serveis que et poden ser útils a l’hora d’iniciar un procés judicial.
**Informació a novembre de 2019.
Consulta la destinació que més t’interessi a Mediviatges.